Kristihimmelfärdsdagen...

... är just vad det är idag. En dag som får mig att reflektera mer kring om det fortfarande är aktuellt att ha speciella helgdagar i Sverige, eller om var och en själva ska få bestämma när man vill vara ledig?

Personligen så tycker jag att helgdagarna borde plockas bort ur almenackan och att alla själva ska få välja när man vill vara ledig. Jag är inte speciellt troende så varför ska inte jag kunna gå arbeta den här dagen istället för att vara ledig?

Att låta helgdagarna ingå i semsterdagsbanken tror jag skulle göra bra för näringslivet. Tänk er själva, det skulle alltid finnas någon som kan arbeta. Företag skulle alltså inte behöva stänga ned sin produktion. Alla i Sverige är inte kristna, så varför skall inte exempelvis muslimer få vara lediga på sina högtider? Ja, buddister och hinduer också för den delen.

Det borde vara upp till var och en att själva få bestämma över sin ledighet, i alla fall när det kommer till högtidsdagar. Sen får ju självfallet övrig semester anpassas efter hur möjligheten ser ut på arbetsplatsen.

Kommentarer
Postat av: Michael

Hej Robert



Man kanske kan vara storsint och demokratisk och dela på de röda dagarna ? Att ta bort de kristna högtiderna i ett kristet land kan ju vara extremt.. Men att byta in någon "kristen" röd dag till en blå- liberal helgdag kunde ju vara något :)

Postat av: Robert Andersson

Nu menar inte jag att de skall plockas bort, utan att man fritt borde få välja om man vill vara ledig eller arbeta. Kanske formulerade mig lite dåligt :)

2010-05-13 @ 11:00:37
URL: http://robertandersson.webblogg.se/
Postat av: Madde

för att sverige är ett kristet land!!! och hur många som än flyttar dit så kommer det alltid vara från grunden, KRISTET. sluta klaga på att du får vara ledig, här borta har dom kknappt några röda dagar!

2010-05-14 @ 15:59:42
URL: http://madloow.blogspot.com
Postat av: Marcus Liniver

Jag håller med Robert! Det kan ju även vara så att man som kristen inte vill vara ledig just på Kristi Himmelsfärd eller vad det nu kan vara.. Bättre i så fall att alla får de röda dagarna i semesterdagsbanken som sagt och få placera ut dom när man vill.. Kanske man hellre vill vara ledig när ens barn fyller år, vid skolavslutningen eller när man vill åka på weekendresa nån dag i september..

2010-05-14 @ 19:24:23
URL: http://marcusliniver.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0