En hämmande miljöpolitik

Miljöpartiet vill införa kilometerskatt på tung trafik. En skatt som skulle kräva en GPS som registrerar dina rörelsemönster till Skatteverket. Carl B Hamilton (FP) skriver bra om detta på politikerbloggen.se.

Han skriver bland annat:

"En kilometerskatt kränker integriteten
och innebär extrema administrationskostnader
för företagen och staten,
samt dubblerar ett system som redan finns.
"

Att lägga på en massa extra punktskatter på diverse företag och branscher kommer inte leda till någon bättre miljö. Det leder endast till ett hämmande av tillväxten. Om vi skall få bukt med dagens stora klimatproblem så krävs andra åtgärder.

Vi bör satsa mer på forskning kring miljövänligare alternativ till fosilabränslen, inte extra beskatta vissa näringsidkare. Klimatproblemet är inte något som endast drabbar oss i Sverige så därför bör miljörelaterad politik föras på en EU, eller helst global, nivå. Nog för att det skall kosta att skita ned, men en extra skatt på tung trafik anser jag vara mer en belastning än något som kommer gynna vare sig människa eller miljö.

Ledaresidan i NWT håller med

I dagens NWT uppmärksammas Ung Allians rapport på ledarsidan. Där står det bland annat:

"De fyra allianspartierna gör klokt i att lyssna på de
rekommendationer som ges av sina ungdomsförbund.
"

Det tycker, inte helt förfånansvärt, jag med. Förhoppningsvis kommer de borgerliga partierna gå med på linjen att reformera LAS, som tyvärr slår orättvist hårt mot unga idag.

Medverkar i dagens NWT

Idag är jag med i NWT, inte den bästa bilden på mig om jag får säga det själv, men men... Reportaget är dock väldigt bra och det är viktiga saker som tas upp.

En punkt som är med, som jag vill trycka lite extra på är denna:

En annan är att – som det uttrycks i programmet –
”låta praktiska utbildningar vara praktiska”.
Enkelt uttryckt med ett exempel:
Den som vill bli snickare ska inte behöva fördjupa
sig i tidskrävande teoretiska studier.


Nu börjar det bli dags att koka ihop något ätbart och imorgon väntar en utbildningsdag med Folkpartiet!

Könsdiskrimingering enligt RO

Minns ni reklamfilmen Arvika Festivalen gjorde? Den som visar en tjejs ansikte och hur hon gör något som kan tolkas på lite olika sätt.

Jag tolkar filmen på det sättet att tjejen ger sig själv njutning. Jag förstår dock inte varför det är så farligt? Det är ju inte direkt som så att detta är något nytt fenomen. Reklamombudsmannen finner den både könsdiskriminerande och stötande. Nej vet du vad!

Adam Cwejman skriver bra om detta ämnet och jag tycker verkligen ni skall ta er tid att läsa vad han skriver. Även Nina Larsson har tagit upp detta vid ett tidigare tillfälle.


Idag har jag även varit på Ung Företagsamhet och varit med och presenterat Ung Allians rapport om ungdomsarbetslösheten samt ett program för att under 100 dagar ta ordentliga tag i problemet.

Ung Allians i Karlstad

Imorgon torsdag kommer företrädare för Ung allians till Karlstad för att dels besöka Ung företagsamhet, kampanja på Tingvalla och sist men inte mins presentera vår politik kring ungdomsarbetslösheten.

Vill du veta mer? Kolla här.

Ungdomsarbetslöshet

Ungdomsarbetslösheten i Sverige är den högsta inom EU. Den höga arbetslösheten beror på den finanskris världen sakta börja återhämta sig från. Sverige klarade sig bättre än vad andra länder gjorde i denna kris. Så att vi har den högsta arbetslösheten bland Europas ungdomar beror på två saker. En missgynnande arbetsrätt och stränga kollektivavtal.

 

Först in sist ut är regeln som gäller på de flesta arbetsplatser när det vankas nedskärningar. Denna turordningsregel måste avskaffas snarast för att ge ungdomarna en större trygghet och en större chans att konkurrera om arbetstillfällen. Denna del av lagstiftningen skapar ett extra orosmoment hos ungdomarna. Inte nog med att unga skall vara tvungna att känna en stress i att finna ett jobb, det finns även en oro över att få behålla det.

 

En ytterligare bidragande faktor i ungdomsarbetslösheten är de strikta kollektivavtal vi har i Sverige idag. En stigande ingångslön gör att nya arbetstillfällen kommer att gå till de med mer erfarenhet. Som en lösning på detta ser vi i Liberala ungdomsförbundet gärna en större satsning på lärlingsanställningar. En anställningsform med en lägre ingångslön som successivt ökar i och med ökad erfarenhet är ett bra sätt att motverka problemet.  Det krävs även en decentralisering av löneutvecklingen för att minska på ungdomsarbetslösheten. Låt kollektivavtalen fattas på lokala nivåer istället för på riksplan. Detta är mer optimalt.

 

Att motarbeta arbetslösheten bland unga med skattefinansierade medel är inget annat än en tillfällig lösning. Om vi ska lyckas få bukt med problemet ordentligt så krävs det en hållbar satsning och för det behövs det göras grundliga förändringar.


Ny ordförande i LUF Värmland

I torsdags var det årsmöte för LUF Värmland och jag kan nu titulera mig Distriktsordförande för LUF Värmland. Ett uppdrag som känns både roligt och tacksamt att få. Nu börjar valrörelsen på allvar.

Jag kommer driva på frågorna kring ungdomsarbetslöshet, vikten av en bra skolgång och att vi måste se till att få bukt med problemet med den ökade psykiska ohälsan.

Jag har tyvärr inte tid att skriva allt jag vill göra inom dessa områden just nu då jag snart skall iväg till Domkyrkan och servera kaffe, men lite kort hinner jag allt.

Ungdomsarbetslösheten - Avskaffa turordningsreglerna och total renovera LAS, decentralisera löneutvecklingen och satsa på lärlingsarbeten.

Skolan - Skolan skall baseras på kunskap och inte vara tidsbestämd. Med andra ord så skall man gå ut den dagen man har klarat alla uppsatta mål och inte efter en viss tid. Utbildning är var ens väg till framgång, för att försäkra sig om att alla får samma möjlighet till detta bör skolan gå tillbaka från kommunalt ansvar till statlig.

Psykiska ohälsan - En vidare stärkt skolhälsovård. Större samarbete mellan skola, socialtjänsten, polisen och barn- och ungdomspsykiatrin. Mer diskussioner kring normer och ideal.

Tiden flyger

Det är redan onsdagkväll och halva arbetsveckan har gått. Tiden går allt bra fort måste jag säga. Igår gjorde jag en intervju för tidningen Tryck där jag berättade lite om LUFs ställning i olika politiska frågor. Skall bli spännande att se hur den blir...

Imorgon vankas det även årsmöte för LUF Värmland och även det är något jag tror kommer bli spännande. Riktigt spännande...


Lärarlegitimationen är ett bra steg

Från och med den 1 juli 2012 så kommer endast legitimierade lärare att få sätta betyg på elever. En åtgärd jag gillar.

Det är på tiden att lärarnas status uppvärderas och en legitimation är en bra första åtgärd!

SVD, DN, Nina Larsson.

Tills kommunen skiljer oss åt

Folkpartiet fattade på sitt landsmöte i höstas beslut om att inför parboendegaranti för äldre. Detta innebär att om den ena partern är i behov att att flytta in på ålderdomshem, servicehem och liknande så skall den andra partner kunna flytta med.

Jag läste om Alice och Sune båda 80 år och bosatta i Oxelösund (Aftonbladet). Alice har drabbats av demens och flyttat in på ett hem. Kommunen där anser dock att Sune är för frisk för att få bo med sin hustru, som han gjort de senaste 60 åren. I mina ögon är det hemskt hur kommuner kan agera på detta vis. Det är inte rätt.

I artikeln finns det att läsa: "Enligt den så kallade pargarantin måste kommunerna erbjuda äldre par att bo ihop om båda är sjuka. Men om den ena partnern är frisk är det upp till kommunen att bestämma om de får bo tillsammans."

Folkpartiet presenterar idag en studie som visar att endast 44 av landets kommuner erbjuder parboendegaranti. Sorgligt få kommuner.

Detta behöver ändras och det vill vi i Folkpartiet göra. Behöver ena partner stöd i form av särskilt boende skall inte kommuner få separera på par. Så enkelt borde det vara

När vinden vänder

Nu har Uppdrag Granskning och avsnittet om tragedin i Bjästa blivit anmäld till Granskningsnämnden... Jag vet inte vad jag ska säga om det... Att övriga oskyldiga familjemedlemmar råkar ut för hot är fel, helt fel. Det är inte de som blivit dömda för våldtäkt två gånger. Jag tycker inte heller det är rätt att hota "Oskar", men någon större sympati känner jag inte.

I stort sett hela Bjästa vände sig mot "Linnéa", nu vänder sig Sverige mot "Oskar". Kanske är det inte lika roligt när vinden vänt?..

Nu blir det skärpning!

Så var ännu en påsk över och med den även en förkylning. Verkar ha lite otur med det där med förkylningar, de kommer alltid när jag är ledig en längre period. Elller ja, oftast i alla fall. Insåg dock att det inte är en enda röd dag, som ligger på en vardag, förutom kristiflygare innan det är dags för semester, så nu lär jag väl få bli frisk ett tag.

Jag har tyvärr varit dålig på att blogga på sistonde, något det skall bli skärpning med nu! Har haft lite för många bollar i luften på sistonde så detta har fått stå åt sidan ett tag, men nu ska det som sagt bli skärpning.


RSS 2.0