Bloggen flyttar

Eftersom att den sidan bara krånglar mer och mer så har jag valt att göra en ny blogg på en ny domän. Nya adressen är: http://robertstankar.blogspot.com/.

Dystra siffror från SCB... Eller?

Idag presenterade Statistiska Centralbyrån sin valmätning för maj månad. Deras mätning har sedan 1973 visat hur valet i stort sett kommer sluta och tyvärr så måste jag säga att den visade att den rödgrönaröran tar hem segern. I mätningen intervjuades 9000 personer från 18 år och uppåt.

Det som man ändå ska ha i åtanke är att när 90% av denna undersöknig var genomförd så kom rapporten om att Alliansen gått om vänsterkartellen. Med andra ord så kan de som redan tillfrågats mycket väl ha ändrat sig. En del kommer säga ja det stämmer, andra att det är önskedrömmar. Men hur som haver så kommer det bli en otroligt jämn valrörelse och det är nu dags att lägga i femmans växel och visa vilka alternativ väljarna har att rösta på.


Konstiga beräkningar

Jag sitter och läser på VF.se om Karlstadmajoritetens budget för de närmaste åren och funderar på hur de kan räkna så som de gör. S tillsammans med V och MP väljer att räkna med att vänsterkartellen vinner på riksnivå, och har således med pengar i sin budget som de idag saknar. Ja inte vet jag, men jag skulle i alla fall då inte gå ut och lova saker som jag inte är säker på att jag kan hålla.

De rödgröna säger bland annat att de ska satsa på jobben. Men hur är det egentligen med det? När det kommer till arbeten för unga så verkar en satsning saknas, ta arbetsgivaravgiften som ett exempel. Skulle den rödgrönaröran få majoritet i riksdagsvalet så har de lovat att göra det dyrare att anställa unga. Dubbelt så dyrt mot vad det är idag. Det vill definitivt inte vi. Ungdomsarbetslösheten är ett stort bekymmer i samhället och att då vilja göra det dyrare att ha unga i arbete är för mig oförståligt. Att satsa på att skapa jobb är utan tvekan det enda rätta, speciellt för unga som har det extra knivigt på arbetsmarknaden. Men en fördubbling av arbetsgivaravgiften är verkligen inte att satsa på arbete för unga. En annan sak som jag tycker behövs ändras på är Lagen om anställningsskydd (LAS).För ett tag sen så skrev jag och Linda Nordlund i VF om LAS och hur turordningsreglerna slår hårt mot unga och nya på arbetsmarknaden. Vi fick svar från SSU och idag har VF med vår replik. Klicka på länken så kan du läsa den om du vill.

Allt är inte självklart...

Igår var det 21 år sedan massakern vid Himmelska fridens torg i Beijing. En fredlig demonstration genomförd av Kinas studenter i syfte att få igenom reformer för mänskliga rättigheter, med fokus på tryckfrihet, i landet.

Det var i april 1989 som protesterna började, detta till en följd av att fler och fler kommunistiskt styrda stater i världen föll. Fler och fler människor anslöt sig till dessa demonstrationer och till slut fick regimen nog och i maj uppgavs det att över 100 000 männsikor deltog i protesterna. Den 4 juni 1989 fick ledarna nog. Militären beordrades in till centrala Beijing och Himmelska fridens torg. Pansarvagnar och infanteri sattes in mot studenterna. Som ni säkert förstår så hade de ingen chans mot armén och det hela slutade i blodbad.

Enligt den kinesiska regimen så dödades 241 personer och 7000 skadades. Den kinesiska delen av Röda Korset uppger däremot att 2600 personer fick sätta livet till och dokument som hittats i gamla sovjetarkiv hävdar att det rör sig om 3000. Invånarna i Kina har inte glömt denna händelse, men inga liknande protester har genomförts igen...

Jag hittade ett klipp på Youtube som berättar och visar lite mer om händelsen. Jag vill dock varna för starka inslag.



Det finns saker som vi tar för givet... Att till exempel få säga vad vi tycker och tänker, skriva ned våra åsikter och samlas i grupp för att prata om olika åsikter. Detta är det tyvärr allt för många som idag inte har rätt att göra och det är för dom vi måste stå upp.

RSS 2.0