Karlstad flygplats tappade passagerare även i fjol...

Förra året valde 86 456 personer att resa till och från Karlstad Airport. En minskning med 27% gentemot 2008 och antalet flyg som landade minskade med 26%. Det är kanske inte så konstigt med tanke på hur 2009 såg ut ur ett ekonomiskt perspektiv.

Karlstad Airport är bra för länet och behövs för att få de större företagen att stanna kvar och även för att locka hit nya. För närvarande finns det två destinationer med reguljärflyg från Karlstad Airport, Stockholm och Köpenhamn. Dessa trafikeras av Skyways. Hade dock Värmland vågat satsa lite hade det varit betydligt fler...

1999 meddelade Ryanair att de var intresserade av att etablera sig på Karlstad Flygplats, som det då hette, men att de ville ha hjälp med en medfinansiering på 12 miljoner kronor. Förhandlingar inleddes, men både Luftfartsverket och näringslivet i Värmland sa nej och Ryanair valde då istället Skavsta flygplats utanför Nyköping. I mina ögon är nog detta ett av det största misstagen som gjorts. Om Ryanair hade fått den hjälp de behövde för att etablera sig här hade tillväxten i Karlstad ökat markant. Vi hade fått x antal fler arbetstillfällen bara på flygplatsen och med stor sannolikhet hade vi fått en av de större Ryanair baserna i Europa. Det hade säkerligen räckt för dem att etablera sig här istället för att ha flygservice både ifrån Skavsta och nu snart även norska Moss. Tillgängligheten ut till Europa hade varit enorm och Karlstad hade blivit mer kännt och fått gratis marknadsföring ute på kontinenten. Tåg- och busstrafiken mellan Stockholm, Oslo och Göteborg hade säkerligen den ökat och utvecklats mer än vad den gjort idag. Vi hade säkert sett att Värmlandstrafik bussar hade gått via Karlstad Airport mellan Karlstad och många av deras destinationer i Värmland. Något som saknas idag, allmäna färdsätt till flygplatsen.

Lägg ned flygplatserna i Torsby och Hagfors och inför Karlstad Airport som en hållplats för busstrafiken där emellan istället. Värmland behöver inte tre flygplatser med linjetrafik.

Ryanair hade utan tvekan varit bra för Karlstad och Värmland, men nu har det tåget gått för gott... Rykten säger att även holländska KLM har visat intresse för att starta en flyglinje mellan Karlstad Airport och Amsterdam Schiphol, men de verkar ha lagt det åt sidan sedan de valde Linköping.

För att Karlstad och Värmland skall kunna tävla om de europeiska turisternas resekassa behövs en starkt etablerad flygtrafik ifrån Karlstad Airport och förhoppningsvis så ändras siffrorna till det positiva i och med City Airlines satsning på linjeflyg till Göteborg, och vidare ut i Europa senare i år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0