Den psykiska ohälsan fortsätter att öka

De senaste 20 åren så har den psykiska ohälsan bland ung tredubblats och bland dem som drabbats är hela 70% flickor.

Några av anledningarna är enligt undersökningen ökad individualisering och valfrihet. Även arbetslöshet och att det är svårt att få en egen bostad sägs bidra. Jag vill inte säga emot undersökningen, då jag litar på att den är statistisk säkerställd.

Bostadsproblemet är något kommunerna kan hjälpa till att lösa, kanske skall man under en period lägga mer fokus på hyres- istället för bostadsrätter när det kommer till nybyggen. Arbestlösheten beror däremot på marknaden och den är svårare att påverka.

När det kommer till frågan kring valfrihet så tror jag att många barn får för många beslut fattade av sina föräldrar. När de sedan fyllar 18 år och blir myndiga förväntas de kunna klara sig själv, utan någon tidigare träning på det. Jag tror det är lite, "du är vuxen nu, du ska klara dig själv". En ökad valfrihet är enligt mig bra. Det är själva utövningen kring denna valfrihet bland barn och unga jag tror behöver ses över. Somm ett exempel, är det rätt att låta målsmän få vara med och bestämma vilket program individen vill läsa på gymnasiet?

Kommentarer
Postat av: David Brask

Jag håller inte riktigt med dig där. Varför jag tror ungdomar mår dåligt är för att vi får för mycket valmöjligheter. Vi kan behöva någon som styr oss i någorlunda riktning(till viss gräns), för ungdomar får väldigt lätt ångest för de kan vilja ha två saker men måste välja en, då är det bra att ha en förälder med som är någorlunda styrande.



Att vi sedan har så många möjligheter till gymnasium gör det inte bättre med tanke på att nästan alla ungdomar har identitetskris och vet inte riktigt än vart de vill ta vägen, man borde även förklara för dem att det inte är kört när du väljer gymnasium och du bara kan bli en sak, för det är den bilden kan man lätt få. Man kan ju t.ex. gå ett basår innan universitetet och få all kunskap man behöver.

2010-02-19 @ 17:13:03
URL: http://davidbrask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0