Låt Rut vara!

Att RUT, avdraget för hushållsnära tjänster, endast gynnar de rika som Mona Sahlin påstår är fel, helt fel. Att hon även vill avskaffa det är ännu värre.

Just nu får de som utnyttjar dessa tjänster en reduktion på 50% av priset. Vi i Folkpartiet vill utöka denna reduktion till 75% för familjer med barn under åtta år och för äldre över 80 år. Med andra ord, de som mer kan behöva hjälp. Om nu alla de familjer med barn under åtta år och alla invånare över 80 år kan klassas som rika det vet jag faktiskt inte. Men jag tvivlar skarpt.

Det är inte bara det att RUT underlättar vardagen för många, avdraget har även genererat många nya arbetstillfällen. Jag såg som ett exempel ett inslag i Rapport på SVT. Där berättade en städfirma om hur deras klientantal ökat från fem kunder innan avdraget, till ca 110 efter införelsen.

Nej, får Sahlin igenom detta förslag att avskaffa RUT så försvåras inte bara vardagen för de som använder sig av den, även många arbeten kommer försvinna.

Sen att även många i S-toppen verkar gilla avdraget (DN) får mig att fundera på om Mona Sahlin säger emot just bara för att säga emot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0